streda 11. marca 2015

Príbeh schizofrénie: Šok Z Pádu (Nathan Filer)

Share it Please

Originálny názov: The Shock Of The Fall
Autor: Nathan Filer
Hardback
Goodreads hodnotenie: 3.83
Moje hodnotenie: ★★★☆☆

 

ABOUT 

Anotácia
Šok z pádu je výnimočne dobre napísaná kniha, osobitý štýl autora odráža zložitý svet, v ktorom Matthew žije. Navyše, Filer má cit pre temnú komédiu života a Matthew je charizmatická postava, ktorá vás upúta, aj keď sa mu svet rúca. Čitateľ si napriek ťaživej téme príbeh užíva, je ním priam fascinovaný, pretože predstavuje isté tabu. U tínedžera Matthewa Holmesa naplno prepukne schizofrénia po náhlej smrti jeho brata Simona, ktorý počas rodinnej dovolenky utrpel úraz, pri ktorom zomrel. Zdá sa, že Simon ovplyvňuje život svojej rodiny aj po smrti. Zavŕta sa do mozgu Matthewa, ktorý sa s ním nevie rozlúčiť, v dome zavládne neopísateľný smútok a mama berie lieky. Spomienky na tragédiu servíruje Matthew v omrvinkách, ani nie chronologicky, ale čitateľa to vôbec neruší, skôr poháňa ďalej. Autor ukazuje, že pri duševnej chorobe nič nie je jasné ani jednoduché a nájsť jednoznačnú odpoveď je takmer nemožné.

Čo si myslím?
Táto kniha bola taká zložitá, že sa ani neviem rozhodnúť, či sa mi páčila alebo nie. Aj keď trochu sklamala moje očakávania, pretože od Šoku z pádu som čakala dosť, neľutujem, že som si ju prečítala. Možno kvôli anotácii, ktorá ma upútala, možno kvôli krásnej obálke, možno kvôli hodnoteniu čitateľov – sama neviem. Avšak neľutujem, že som si ju prečítala.
Nathan Filer ponúka výnimočný pohľad na schizofréniu, o ktorej som doteraz vedela len málo. Vytvoril aj množstvo kvalitných postáv – každá mala svoju vlastnú osobnosť a boli niečím výnimočné.
Poznáte spojenie ‘chronologicky usporiadané’? Tak presne taký Šok z pádu nebol. Matthew celú dobu preskakoval medzi obdobiami svojho detstva a dospelosti, miešal spomienky na brata Simona a jeho skúsenosti a myšlienky – až z toho vyšiel jeden veľký guláš. Väčšinou mi to nevadilo, aj keď na začiatku a po Simonovej smrti bolo ťažké sa do knihy začítať.

Vlastne ani neviem, čo mi na knihe vadilo. Jednoducho som sa musela premáhať, aby som sa dostala na koniec. Niektoré veci sa mi zdali zbytočné a zbytočne odvádzali pozornosť, taktiež som najprv nerozumela zmene písma v strede knihy. Na môj vkus to bolo až príliš nejasné a zamotané… Proste divné.
Tak toto je v skratke môj názor na Šok z pádu. Nechcem mojou kritikou niekoho odrádzať od čítania, práve naopak. Je to veľmi individuálne, veľakrát som sa stretla s presne opačnými názormi. Táto kniha nie je jednou z najlepších, čo som prečítala, ale určite je výnimočná. A iná.

POSTAVY


Matthew – hlavný hrdina a schizofrenik, ako ste sa mohli dozvedieť. Z polovice knihy to bol len malý bledý chlapec v žltom kabáte, ktorého mama neustále ťahala k doktorovi. Bol to síce dobrý chalan, lenže niekedy bol až príliš hnusný na mamu, babku a priateľov. Jeho ospravedlnenie je schizofrénia, viem, že za to nemohol. Aj tak som si Matta obľúbila.
Simon – Matthewov mŕtvy brat. Bol telesne aj psychicky postihnutý, a aj keď zomrel, neznamená to, že jeho postava z deja vymizla. Práve naopak. Vždy bol v strede diania, smrť-nesmrť.
Mama – Mama Matthewa a Simona tam bola dosť často. Jedna z tých príliš starostlivých, ktoré sa o svoje dieťa boja, len čo vystrčí päty z domu. Brala tabletky, ktoré mali zmierovať jej obavy, lenže mnohokrát to tak nevyzeralo.
Nanny Noo – Babka Matthewa. Strašne sa mi páči jej meno, znie to skvele. Aj Nanny bola super – veľakrát ju Matthew opisoval ako ‘tvrdohlavú a láskavú zároveň’. 
  

Čítali ste Šok z pádu? Čo si myslíte o knihe?




10 komentárov:

  1. Mňa taktiež zaujala anotácie, a obálka .. ooo tá krásna obálka. Potom som si prečítala ukážky z knihy.. tie boli tiež skvelé ! No ako som začala čítať recenzie buď sú všetci len hrozne sklamaní alebo nesmierne nadšený :D takže teraz neviem , či si ju prečítam

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rozhodne by si mala, riskuješ, že zmeškáš svoju možno budúcu obľúbenú knihu. Nikdy nevieš, ako sa ti zapáči, kým nevyskúšaš :D

      Odstrániť
  2. Knihu jsem prozatím nečetla, ale musím se rovněž přidat k názoru, že její anotace je velmi zajímavá. Rozhodně si ji někdy přečtu. Děkuji za pěknou recenzi (sice byla slovenština trochu oříšek), ale jinak super! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nečítala som to, ale znie to zaujímavo!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj je to zaujímavé :) Pre každého iným spôsobom ;)

      Odstrániť
  4. Tá kniha bude určite zaujímavá.... má moc peknú obálku a určite ked ju uvidím si ju kúpim :))
    www.allmoblogg.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Odpovede
    1. Prepáč, nechcela som ti pokaziť dojmy z čítania... :/ Len som sa snažila vyjadriť svoj názor v recenzii. Ale mrzí ma, že som ti možno zničila očakávania.

      Odstrániť

Followers

Share my post on facebook!

Follow The Author