utorok 13. októbra 2015

Dám ti aj slnko | Jandy Nelson

Share it Please
Originálny názov: I'll Give You The Sun
Autorka: Jandy Nelson
Originálny názov: The Queen of Tearling
Autor: Erika Johansen
Počet strán: 376
Rok vydania: 2015
Goodreads hodnotenie: 3.96
Moje hodnotenie: ★★★★☆ - See more at: http://zoniaworld.blogspot.sk/2015/09/kde-bolo-tam-bolo-bolo-raz-jedno_28.html#sthash.RdcuuDlv.dpuf
Počet strán: 352
Vydavateľstvo: Slovart
Hodnotenie: ★★★★★
★★★★

ANOTÁCIA
Výnimočný príbeh od autorky románu Nebo na dosah. To pravé pre nedočkavých fanúšikov Johna Greena, Gayle Forman a Rainbow Rowell.
Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Trinásťročný Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci.
O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život.


RECENZIA
Ako len začať? Málokedy sa mi stane, že sa mi tak ťažko píšu recenzie. Že sa mi tak ťažko vyjadrujú moje pocity z knihy. Tak teda takto:
Každá kniha má podľa mňa v sebe dušu. Niečo živé, alebo horcrux, niečo, čo jej zabezpečí nesmrteľnosť, nazvite si to ako chcete. A v tých lepších prípadoch aj slávu. Dám ti aj slnko je niečím výnimočné: má viac duší, v sebe toľko života, že je prakticky nezničiteľné. Skrýva v sebe čosi, čo som si ani nevedela predstaviť. Ešte som fakt nevidela pokope toľko krásnych slovných spojení, citátov a metafor ako v tejto knihe. Nestíhala som si ich ani zapisovať.
,,Keď sa ľudia zaľúbia, šľahajú z nich plamene." 
Poznáte človeka, ktorému by ste dali aj modré z neba? Pre ktorého by ste sa vzdali oceánov, stromov, hviezd, slnka, kvetov? Pre ktorého by sa aj maliar vzdal všetkých desiatich prstov?
O tom je táto kniha. O hľadaní samého seba a spriaznených duší. Stretnúť spriaznenú dušu je ako vojsť do domu, kde ste už niekedy boli - spoznávate nábytok, obrazy na stenách, knihy na policiach, obsah zásuviek. Viete sa v ňom pohybovať aj potme, ak treba. 
Príbeh je vyrozprávaný z viac než len jedného pohľadu. Je tu zobrazený príbeh dvojčiat, ktoré väčšinu života kráčajú ruka v ruke (portrét, autoportrét: Noe sa pozerá do zrkadla a zo zrkadla naňho hľadí Jude), až kým... Sa ich cesty nerozdelia. Ale to je iba klamný dojem; ich cesty sa nikdy nerozdelia. Možno na nejakú dobu každý ide svojou zákrutou, ale nakoniec opäť nájdu spoločný smer. A hlavnou postavou už nie je Noe ani Jude, ale NoeaJude. Áno, aj o tom je táto kniha.
Dám ti aj slnko je príbeh o rodine. O priateľstve. O láske. O umení, sklamaní, zlomených srdciach a tvrdosti kameňa, do ktorého musí človek stále ryť, opracovávať, prejsť si cez bolesť a útrapy, až kým nakoniec nevytvorí takú sochu, ktorá je toho všetkého hodná.
,,Okej," povie. ,,Stromy, hviezdy, oceány."
,,A slnko, Jude."
,,No dobre," prekvapí ma. ,,Dám ti aj slnko."
Ako som už spomínala, konečná hlavná postava príbehu je NoeaJude. Má Jandy Nelson dvojča, že to tak perfektne opísala? Vedľajšie postavy sú chlapec a dievča, ktoré sú čistou náhodou dvojičky - Noe, ktorého časť príbehu sa odohráva v časoch jeho 13 a 14 rokov je umelecky nadaný, totálne šibnutý, divný a úžasný chalan, ktorý hľadá zmysel života práve vo svojich kresbách. Jeho časti ma veľmi bavili, boli zvláštne, avšak pútavo napísané, jednoducho skvelé. Druhú časť páru tvorí Jude (jej časti sú v 16 rokoch), hypochondrické a poverčivé dievča, ktoré prešlo tou najväčšou zmenou, akú si len viete predstaviť. Že aké je to žiť celý život vo vine, byť prenasledovaný dušami babky a matky, zachraňovať stále niekoho iného, pričom sami padáte? Nuž, Jude by vám o tom vedela niečo povedať. Aj jej časti ma veľmi bavili, boli také... reálnejšie.
,,Preto stále skáče? Aby sa na kratučký okamih stal sa tým, kým bol? Lebo Noemovi sa stalo to najhoršie, čo sa mu mohlo stať. Je úplne normálny. Má presne toľko koliečok, koľko treba."
Potom je tu chlapec, čo v kufri nosí galaxiu, mŕtva babka, šialený zlomený sochár, podmanivý angličan s dvojfarebnými očami. A mnoho, mnoho ďalších postáv, ktorých cesty sa navzájom prepájajú a križujú, čím vytvárajú perfektnú spleť s názvom Dám ti aj slnko.

Naozaj, naozaj krásne ďakujem vydavateľstvu Slovart, že som dostala možnosť prečítať si túto knihu ešte pred vydaním. Stálo to za to!


Čítali ste túto knihu? Páčila sa Vám?


4 komentáre:

  1. Už netrpezlivo čakám na to, kedy kniha vyjde, pretože...akosi cítim, že toto sa mi bude páčiť. Je to pre mňa najočakávanejšia kniha tohto roka a po tých pár pozitívnych recenziách doslova cítim, že čím som k nej bližšie, tým viac ma k sebe priťahuje! ♥ Má presne ten námet, ktorý zbožňujem... všetko si to krásne vystihla a ja verím, že sa bude páčiť aj mne :))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak na túto knihu sa už neviem dočkať !!!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak to si vystihla! Naozaj sa máš na čo tešiť :)

    OdpovedaťOdstrániť

Followers

Share my post on facebook!

Follow The Author