streda 16. marca 2016

Nostalgia v podobe detských kníh

Share it Please
Každý knihomoľ, ktorý bol knihomoľom už od plienok, si pamätá nejaké tie príbehy, ktoré sa zakorenili v jeho detskej mysli, stali sa častým predmetom hier a ako rástol, zároveň rástla láska pre knihy a nadšenie pre príbehy. Nebudem sa tváriť, že ja som sa nehrala na Pippi (dokonca som mala parochňu!) alebo nepobehovala po byte pod menom Ronja s dreveným mečom, ktorým som urobila ryhu na stene. Ale to už trochu predbieham... Poďme postupne. Niekedy by som úplne vrátila čas, pretáčala a pretáčala dozadu... Avšak stroj času ešte nie je plne k dispozícii (takmer som tomu verila, keď som videla epizódu z Phineasa a Ferba, ale Candace to zase pokazila), a aj keby bol, ktovie, či by som sa odvážila zahrávať sa s časom? Nič, idem na môj symbolicky 7 bodový zoznam.

1. Klasické Dobšinského rozprávky. Soľ nad zlato, Ako šlo vajce na vandrovku, Traja zhavranení bratia... Kto už na nich nevyrastal? Mali sme doma ešte staré vydania tých obrovských kníh, ktoré voňali ako antikvariát. Škoda že neviem kde sa momentálne nachádzajú! Najviac si z nich pamätám od babky, vždy keď sme u nej spali, čítala ich pri svetle malej lampičky tak dlho, až kým sme nezaspali. Taktiež som počúvala veľa na CD, v rozhlase alebo pozerala v telke.

2. O psíčkovi a mačičke. Ooooch, to bolo skvelé. Mohla som to čítať, pozerať a počúvať stále dokolečka, nikdy ma to neomrzelo.

3. Malý princ. Dá sa to nazývať vôbec rozprávkou? Ako mladšia som si tú message neuvedomovala, ale... Aaaach, ako len milujem Malého princa. Je mi známy najmä z cédečka, ale aj knihu som čítala veľakrát. Považujem ju za jednu z najlepších kníh, čo som čítala. A to mi verte, čítala som ich dosť.

4. Emil z Lönebergy, Pippi dlhá pančucha, Grétka a Betka, Leto na ostrove Saltkrakan... proste Astrid Lindgrenová. Emil bol úplne prvá dlhšia kniha s menšími písmenkami, ktorú som prečítala sama. A na Pippi som poriadne fičala, jej štýl bol pre mňa nezameniteľný a bola to rebelka, a badass hrdinky sú predsa korenie každého príbehu, je tak?

5. Charlie a továreň na čokoládu. Neskutočne zlatá super knižka od Roalda Dahla o chudobnom obetavom chlapcovi, ktorá nikdy neomrzí svojím humorom a originalitou. A film s Johnnym Deppom v hlavných úlohách... no kto by to nepoznal?

6. Kniha džunglí. Nesmierne rada som čítala príbehy o Mauglím a jeho dobrodružstvách v džungli. Neskutočne ma to fascinovalo. Mala som síce iba takú tenkú veľkú knihu s Disney obálkou (moja prvá filmová obálka B)), ktorej príbeh bol skrátený a v určitých miestach riadne osekaný, ale netrápilo ma to o nič viac, ako či sa Mauglí píše s i alebo y. 

7. Knihy od Jacqueline Wilsonovej. To najlepšie a najrozsiahlejšie nakoniec. Kto by ich nepoznal? Polička Wilsonovej udrie do očí každému, kto vkročí do detského oddelenia pre dievčatá v kníhkupectvách. Cukrová vata, Moja sestra Jodie, Darebáčky, Diamantky, Polnoc, Tracy Beakerová... Fičala som na nich nonstop, čítala som ich dokola a dokola a aj tak vyzerajú. Wilsonová rieši problémy dospievajúcich dievčat, častokrát spojené s rozvodom rodičov, chudobou, ukazovala že nie všetky rodiny musia byť ukážkové a že nie každý má v živote šťastie... Proste skvelé. 

Aké detské knihy utkveli v pamäti vám?

 

1 komentár:

  1. Ja si napríklad nevybavujem žiadnu obľúbenú knihu z detstva. Viem, že sme ich mali dosť, stále niektoré máme, aj že som odjakživa čítala, ale žiadna mi neutkvela v pamäti tak, aby z toho nebodaj bol ešte zoznam. A takých Mumínkov som začala čítať až teraz v dospelosti :D

    OdpovedaťOdstrániť

Followers

Share my post on facebook!

Follow The Author