streda 8. júla 2015

Eleanor a Park | Rainbow Rowell

Share it Please
Originálny názov: Eleanor & Park
Autor: Rainbow Rowellová
Počet strán: 335
Jazyk, v ktorom som čítala: slovenský
Hodnotenie: ★★


 

 

 

 

ANOTÁCIA

Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní.

Eleanor
Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje.

Park
Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy. Parkovu matku si totiž otec priviedol z Kórey a syn zdedil jej ázijské črty. A tak si najradšej číta komiksy, počúva obľúbenú hudbu a v školskom autobuse sedí sám.
Až kým jedného dňa nenastúpi istá červenovláska a nikto – okrem neho – ju k sebe nepustí sadnúť.
Eleanor a Park nie sú hlúpi a vedia, že prvá láska takmer nikdy nevydrží. Sú však aj dosť zúfalí a dosť odvážni, a tak to spolu skúsia...


ČO SI MYSLÍM?

Táto kniha bola - je - veľmi obľúbená medzi čitateľmi hlavne ženského pohlavia. Aj mňa táto kniha dlho priťahovala, hoci som nevedela čím: Obálkou? Príbehom? Autorkou s menom Rainbow? Sama neviem, ale rozhodla som sa utratiť niečo okolo 10 eur a kúpiť si ju.
Kniha sa začína záhadným prológom, ktorý viac-menej prezrádza, ako to celé dopadne. A potom je tu obrovská kapitola August 1986, kde to všetko začalo.
Práve školský autobus bol to miesto, kde sa stretli a neskôr do seba zamilovali dvaja čudáci. Ázijský chlapec v čiernej mikine, so slúchatkami na ušiach a komiksom v ruke sa zľutoval nad červenovlasým extravagantným dievčaťom, ktoré všetci od prvej chvíle nenávideli, a uvoľnil jej miesto vedľa seba. Netušil, že týmto gestom začal najväčšie šťastie/sklamanie svojho života.
Kniha Eleanor & Park bola mojou prvou od autorky Rainbow Rowellovej a celkom ma prekvapila. Pevne sa držala anotácie, ale stále v nej bolo niečo... viac. Vzťah Parka a Eleanor bol tiež niečo viac ako obyčajný vzťah dvoch šestnásťročných ľudí; bol akýsi hlbší. Nie som zvyknutá, že sa mi páčia knihy, ktoré každý miluje a ospevuje a tisíckrát ich fotky vidím na stránkach ako Dnes čítam. Jednoducho, také knihy nemusím. Ale Eleanor a Park môžem hrdo vyhlásiť za výnimku, pretože sa mi páčila. Až na ten koniec. Mohol byť horší?! Už len Hamlet má horší koniec. 
Postavy boli veľmi originálne a prepracované. Najviac sa mi páčil asi Park, pretože mi prišiel taký... najnormálnejší, a jeho myšlienkové pochody sa mi celkom pozdávali. Nič proti, ale Eleanor s celou jej rodinou boli totálne šibnutí. Keď som čítala časti, čo bola Eleanor doma, behal mi mráz po chrbte. Jej nevlastný otec bol násilnícky nervák, ktorý vrieskal pri každom pohybe Eleanor a nedovolil im nič; Eleanor sa nemohla ani normálne okúpať, vždy len v tajnosti. Nakoniec, bol to práve on, kto sa postaral o "skvelý" koniec knihy. 
Túto knihu hodnotím 4*/5* a odporúčam ju všetkým, ktorí si radi prečítajú romantickú knihu bez klišé zápletky. Tento príbeh o láske z autobusu mnohým učaril a verím, že v tom bude pokračovať! 

KRÁTKA UKÁŽKA

Eleanor zvažovala, aké má možnosti:
1. Domov zo školy by mohla ísť pešo. Pozitíva: pohyb, červené líca, čas pre seba. Negatíva: ešte si nepamätala novú adresu a netušila, ktorým smerom sa vydať.
2. Mohla by zavolať mame a požiadať ju, nech ju príde vyzdvihnúť autom. Pozitíva: mnohé. Negatíva: mama nemá telefón. Ani auto.
3. Mohla by zavolať otcovi. Pche.
4. Mohla by zavolať starej mame. Aspoň ju pozdraviť.

Sedela na betónových schodoch pred budovou školy a civela na rad žltých autobusov. Stál tam aj ten jej – číslo 666.
Aj keby sa mu dnes vyhla, aj keby sa pred ňou zjavila dobrá víla s tekvicovým kočom, do školy sa musí nejako dostať aj zajtra.
A tie diabolské decká, čo dnes videla v autobuse, sa zajtra nezobudia ako vymenené. Fakt. Neprekvapilo by ju, keby na ňu zajtra začali chrliť jed. Tá baba vzadu so svetlými vlasmi vo vyblednutej rifľovej bunde mohla mať pokojne v ofine ukryté rohy. A jej frajer vyzeral ako jeden z nefilov.
To dievča – vlastne všetci – Eleanor neznášali, skôr ako ju prvý raz uvideli. Akoby ich v minulom živote najali, aby ju zabili.


Čítali ste knihu Eleanor a Park? Ako sa vám páčila?


11 komentárov:

  1. Táto kniha bola fajn, lepší priemer avšak zanechala vo mne niečo.. niečo výnimočné :)
    pekná recenzia a super fotky! :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lepší priemer? Lepšie si to nazvať nemohla. Ďakujem ;)

      Odstrániť
  2. Krásné fotky a hezká recenze =) Tahle kniha mě nějak neoslovila, ale třeba si ji jednou přečtu...http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Eleanor a Parkera som nečítala, nie som veľmi na romantické knihy. Ale ukážka znie zaujímavo, tak že by sa to dobre čítalo :D
    Krásne si to nafotila, úžasné :)
    Inak, omylom som ti zmazala komentár na recenzii o Horrorstöre, ospravedlňujem sa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne romantika nevadí, pokiaľ celá kniha nie je len o jednom (áno, narážam na 50 shades.) Ďakujem ^.^

      Odstrániť
  4. Knihu som nečítala, bohužiaľ, tento žáner ma už veľakrát sklamal.
    Uvidím, či sa do toho niekedy pustím :)
    Nádherne fotografie! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Knihu mám doma, len som sa k nej ešte nestihla dostať, ale čítam práve autorkinu druhú knihu - Fangirl - a tá ma veľmi baví, takže aj do tejto sa musím čo najskôr pustiť. :)
    Pekne napísaná recenzia a ešte úžasnejšie fotky - príjemne dopĺňajú atmosféru článku. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fangirl bola podľa môjho názoru ešte lepšia ako E&P - ale to je individuálne, každý to má inak. A ďakujem :)

      Odstrániť
  6. Knihy si veľmi nekupujem, len požičiavam, no túto som proste musela mať. Stačilo mi prečítať si anotáciu a hneď som vedela, že (aspoň pre mňa) je výnimočná. A nemýlila som sa. Autorkine opisy, charakteristika postáv, celá podstata príbehu bola podľa mňa dokonalá. Pekná recenzia a krásne fotky, najmä tá posledná :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. knihu už mám dlouho doma, ale ještě jsem se k ní nedostala... těšila jsem se na ni, jak si ji přečtu, ale pak jsem prostě vzala jinou a jinou... a ji ještě ne, ale možná si ji vezmu s sebou teď, jak jedu pryč :))

    OdpovedaťOdstrániť

Followers

Share my post on facebook!

Follow The Author